Deklaracja dostępności
1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego
Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie (ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm, tel: (82) 5623223, fax: (82) 5623227, email: szpital@szpitalchelm.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie.
2. Data publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2023-04-12.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-07.
3. Dane kontaktowe
W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Dominika Skiba, e-mail: dominika.skiba@szpitalchelm.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu +48 825623239. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.
4. Status pod względem zgodności z ustawą
W celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalu w Chełmie powołany został koordynator do spraw dostępności.
Do zadań Koordynatora ds. dostępności należy w szczególności:
- Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do informacji o SPWSzS w Chełmie i usług, jakie świadczy.
- Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w SPWSzS w Chełmie, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2240 z późn. zm.),
- Monitorowanie działalności SPWSzS w Chełmie w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- Współpraca z Zespołem ds. praw pacjenta.
- Realizowanie innych obowiązków określonych przepisami.
Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:
- podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
- możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
- uporządkowana przejrzysta mapa strony,
- artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
- treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
- strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.
5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania
Oświadczenie sporządzono dnia: 2023-04-12. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje ogólne:
Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie świadczy usługi medyczne na możliwie wysokim poziomie zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i oczekiwaniami pacjentów, zapewniając im oraz personelowi przyjazne,
jak i bezpieczne warunki pobytu i pracy.
Celem Zakładu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej przede wszystkim na:
1) udzielaniu świadczeń zdrowotnych;
2) promocji zdrowia.
Dostępność cyfrowa
Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie (ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm, tel: (82) 5623223, fax: (82) 5623227, email: szpital@szpitalchelm.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie.
Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:
• podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
• możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
• uporządkowana przejrzysta mapa strony,
• artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
• treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
• strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.
6. Informacje na temat procedury
Koordynator ds. dostępności pełni swoje obowiązki przy pomocy pracowników SPWSzS w Chełmie.
Informację o braku dostępności lub wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
• dane kontaktowe wnioskodawcy,
• wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
• wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
• wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Skargi i wnioski mogą być składane pisemnie lub ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski pisemne mogą być składane:
a) za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie, ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm;
b) poprzez wpis do Książki skarg i wniosków znajdującej się w komórce organizacyjnej;
c) w formie dokumentu elektronicznego na adres: szpital@szpitalchelm.pl lub skrzynki ePUAP SPWSzS w Chełmie.
Dyrektor SPWSzS w Chełmie lub jego zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w budynku administracji przy ul. Ceramicznej 1, codziennie w godzinach pracy.
Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków jest wywieszona w widocznym miejscu.
Rzecznik Praw Pacjenta SPWSzS w Chełmie oraz Koordynator ds. dostępności przyjmują skargi lub wnioski telefonicznie lub ustnie.
Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062, zwanej dalej: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Ministerstwo Sprawiedliwości o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej Ministerstwa, o których mowa w art. 6, pkt 1 lub 3 ustawy.
Natomiast na podstawie art. 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
7. Skróty klawiaturowe
Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.8. Dostępność architektoniczna
Otoczenie zewnętrzne:
• Budynki SPWSzS w Chełmie znajdują się na zwartym terenie, w obrębie jednego kompleksu budowlanego.
• Dojazd do kompleksu jest łatwy, kursują zarówno autobusy komunikacji miejskiej, jak i można swobodnie dostać się samochodem.
• Na terenie kompleksu znajduje się wiele miejsc parkingowych.
Parkingi dla osób ze szczególnymi potrzebami:
• Pod głównym budynkiem znajdują się parkingi wraz z właściwie wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych.
Budynek główny
Wejście do budynku:
• W budynku głównym funkcjonuje wejście główne dostosowane w dużej mierze do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.
• Do wejścia prowadzą szerokie schody z balustradą pośrodku.
• Odpowiedni podjazd dla wózków
• Drzwi otwierane automatycznie.
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość
• Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem.
• W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity).
• Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda dla pacjentów dopasowana do osób ze szczególnymi potrzebami.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Toaleta dostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami o możliwości ewakuacji.
• Szpitalny Oddział Ratunkowy posiada schodołaz do przewodu osób niepełnosprawnych, który może być wykorzystany podczas ewakucacji.
Pawilon A:
Wejście do budynku:
• Wejście główne jest dobrze skomunikowane.
• Do wejścia prowadzi szeroki podjazd, którym można dojechać także samochodem.
• Drzwi mogą stanowić trudność dla osób ze specjalnymi potrzebami.
• Podjazd prowadzący do drzwi nie posiada balustrady
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość
• Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem.
• W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity).
• Drzwi wewnętrzne otwierane ręcznie.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda nie jest dostosowana do osób ze szczególnymi potrzebami
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Brak ogólnodostępnej toalety dostosowanej do osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
Pawilon B:
Wejście do budynku:
• Trzy niezależne wejścia, niedostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami.
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne odpowiednie dla osób poruszających się na wózkach.
• Drzwi otwierane ręcznie.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda spełnia wszelkie wytyczne dotyczące osób ze specjalnymi potrzebami.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Toaleta ogólnodostępna częściowo dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
Pawilon C:
Wejście do budynku:
• Wejście główne znajduje się na poziomie chodnika – prowadzi do głównego holu budynku.
• Wejście dwudrzwiowe, drzwi otwierane ręcznie stanowiące utrudnienie dla osób niepełnosprawnych.
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość
• Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem.
• W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity).
• Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda spełnia wytyczne dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Brak toalety ogólnodostępnej dostosowanej do osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Ze względu na specyfikację schorzeń - w budynku nie ma możliwości, aby przebywał pies asystujący.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
Pawilon D:
Wejście do budynku:
• Dostosowane do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami wejście, które spełnia większość wymogów.
• Podjazd dla wózków do drzwi otwieranych ręcznie.
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość
• Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru wózkiem.
• W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity).
• Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda spełnia wytyczne dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Toaleta ogólnodostępna częściowo dopasowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
Budynek administracyjny
Wejście do budynku:
• Wejścia do budynku nie są dostosowane dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Komunikacja pozioma w budynku:
• Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość
• Progi w drzwiach wewnętrznych.
• Drzwi otwierane ręcznie.
Komunikacja pionowa w budynku:
• Winda nie jest dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• Brak ogólnodostępnej toalety dla osób niepełnosprawnych.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
• Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
• Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami
• możliwość skorzystania z usługi tłumacza języka migowego zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą
• na życzenie pacjenta udostępniana jest Karta Praw Pacjenta w języku Braille`a
10. Informacje dodatkowe
Osobą kontaktową w obszarze Dostępności cyfrowej jest:
Robert Żwirski
e-mail: robert.zwirski@szpitalchelm.pl
telefon: 825623213