Biuletyn Informacji Publicznej

Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie

Logo - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie

Deklaracja dostępności

1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego

Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie (ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm, tel: (82) 5623223, fax: (82) 5623227, email: szpital@szpitalchelm.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie.

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2023-04-12.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-07.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Dominika Skiba, e-mail: dominika.skiba@szpitalchelm.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu +48 825623239. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

W celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalu w Chełmie powołany został koordynator do spraw dostępności.

Do zadań Koordynatora ds. dostępności należy w szczególności:

  1. Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do informacji o SPWSzS w Chełmie i usług, jakie świadczy.
  2. Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w SPWSzS w Chełmie, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2240 z późn. zm.),
  3. Monitorowanie działalności SPWSzS w Chełmie w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  4. Współpraca z Zespołem ds. praw pacjenta.
  5. Realizowanie innych obowiązków określonych przepisami. 

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia: 2023-04-12. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje ogólne:
Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie świadczy usługi medyczne na możliwie wysokim poziomie zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i oczekiwaniami pacjentów, zapewniając im oraz personelowi przyjazne,
jak i bezpieczne warunki pobytu i pracy.
Celem Zakładu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej przede wszystkim na:
1) udzielaniu świadczeń zdrowotnych;
2) promocji zdrowia.

Dostępność cyfrowa
Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie (ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm, tel: (82) 5623223, fax: (82) 5623227, email: szpital@szpitalchelm.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie.

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:
    • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
    • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
    • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
    • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
    • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
    • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

6. Informacje na temat procedury

Koordynator ds. dostępności pełni swoje obowiązki przy pomocy pracowników SPWSzS w Chełmie. 

Informację o braku dostępności lub wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
    • dane kontaktowe wnioskodawcy,
    • wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
    • wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
    • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Skargi i wnioski mogą być składane pisemnie lub ustnie do protokołu.

Skargi i wnioski pisemne mogą być składane:
    a) za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Chełmie, ul. Ceramiczna 1, 22-100 Chełm;
    b) poprzez wpis do Książki skarg i wniosków znajdującej się w komórce organizacyjnej;
    c) w formie dokumentu elektronicznego na adres: szpital@szpitalchelm.pl lub skrzynki ePUAP SPWSzS w Chełmie.
       
Dyrektor SPWSzS w Chełmie lub jego zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w budynku administracji przy ul. Ceramicznej 1, codziennie w godzinach pracy.

Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków jest wywieszona w widocznym miejscu.

Rzecznik Praw Pacjenta SPWSzS w Chełmie oraz Koordynator ds. dostępności przyjmują skargi lub wnioski telefonicznie lub ustnie. 

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062, zwanej dalej: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Ministerstwo Sprawiedliwości o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej Ministerstwa, o których mowa w art. 6, pkt 1 lub 3 ustawy.
Natomiast na podstawie art. 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

7. Skróty klawiaturowe

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

8. Dostępność architektoniczna

Otoczenie zewnętrzne:

    • Budynki SPWSzS w Chełmie znajdują się na zwartym terenie, w obrębie jednego kompleksu budowlanego. 
      
    • Dojazd do kompleksu jest łatwy, kursują zarówno autobusy komunikacji miejskiej, jak i można swobodnie dostać się samochodem. 
      
    • Na terenie kompleksu znajduje się wiele miejsc parkingowych. 
       
Parkingi dla osób ze szczególnymi potrzebami:
       
    • Pod głównym budynkiem znajdują się parkingi wraz z właściwie wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych. 
      

Budynek główny

Wejście do budynku:

    • W budynku głównym funkcjonuje wejście główne dostosowane w dużej mierze do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.
      
    • Do wejścia prowadzą szerokie schody z balustradą pośrodku.
      
    • Odpowiedni podjazd dla wózków 
      
    • Drzwi otwierane automatycznie. 
      
Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość 
      
    • Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem. 
      
    • W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity). 
      
    • Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda dla pacjentów dopasowana do osób ze szczególnymi potrzebami.
      
       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:

    • Toaleta dostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
    • Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami o możliwości ewakuacji.
    • Szpitalny Oddział Ratunkowy posiada schodołaz do przewodu osób niepełnosprawnych, który może być wykorzystany podczas ewakucacji. 

Pawilon A: 

Wejście do budynku:

    • Wejście główne jest dobrze skomunikowane.
      
    • Do wejścia prowadzi szeroki podjazd, którym można dojechać także samochodem. 
      
    • Drzwi mogą stanowić trudność dla osób ze specjalnymi potrzebami.
      
    • Podjazd prowadzący do drzwi nie posiada balustrady

Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość 
      
    • Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem. 
      
    • W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity). 
      
    • Drzwi wewnętrzne otwierane ręcznie. 

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda nie jest dostosowana do osób ze szczególnymi potrzebami

       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:

    • Brak ogólnodostępnej toalety dostosowanej do osób ze szczególnymi potrzebami.
      
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
    • Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji. 

Pawilon B:

Wejście do budynku: 

    • Trzy niezależne wejścia, niedostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami. 

Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne odpowiednie dla osób poruszających się na wózkach. 
    • Drzwi otwierane ręcznie.  

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda spełnia wszelkie wytyczne dotyczące osób ze specjalnymi potrzebami. 

       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
       
    • Toaleta ogólnodostępna częściowo dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
    • Do budynku można wejść z psem asystującym.
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.

Pawilon C: 

Wejście do budynku: 

    • Wejście główne znajduje się na poziomie chodnika – prowadzi do głównego holu budynku.
    • Wejście dwudrzwiowe, drzwi otwierane ręcznie stanowiące utrudnienie dla osób niepełnosprawnych. 

Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość 
      
    • Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru nie tylko wózkiem, ale także np. łóżkiem. 
      
    • W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity). 
      
    • Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda spełnia wytyczne dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami. 
       
       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:

    • Brak toalety ogólnodostępnej dostosowanej do osób ze szczególnymi potrzebami.
      
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
    • Ze względu na specyfikację schorzeń - w budynku  nie ma możliwości, aby przebywał pies asystujący. 
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.

Pawilon D: 

Wejście do budynku: 
    • Dostosowane do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami wejście, które spełnia większość wymogów.
    • Podjazd dla wózków do drzwi otwieranych ręcznie. 
      
Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość 
      
    • Duże powierzchnie, które są wystarczające do manewru wózkiem.
      
    • W korytarzach brak jest ograniczeń poziomych (progi w drzwiach, niskie sufity). 
      
    • Drzwi wewnętrzne nie są odpowiednie dla osób niepełnosprawnych.

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda spełnia wytyczne dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami. 

       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
       
    • Toaleta ogólnodostępna częściowo dopasowana dla osób ze szczególnymi potrzebami. 
      
       Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
       
    • Do budynku można wejść z psem asystującym.
      
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.

Budynek administracyjny 

Wejście do budynku:

    • Wejścia do budynku nie są dostosowane dla osób ze szczególnymi potrzebami.
      
Komunikacja pozioma w budynku:

    • Ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość 
      
    • Progi w drzwiach wewnętrznych.

    • Drzwi otwierane ręcznie. 

Komunikacja pionowa w budynku:

    • Winda nie jest dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami. 

       Pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
       
    • Brak ogólnodostępnej toalety dla osób niepełnosprawnych. 
      
       Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach:
       
    • Do budynku można wejść z psem asystującym.
      
Ewakuacja
    • Pracownicy funkcyjni są szkoleni w zakresie zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

    • możliwość skorzystania z usługi tłumacza języka migowego zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą
      
    • na życzenie pacjenta udostępniana jest Karta Praw Pacjenta w języku Braille`a

10. Informacje dodatkowe

Osobą kontaktową w obszarze Dostępności cyfrowej jest:
Robert Żwirski
e-mail: robert.zwirski@szpitalchelm.pl
telefon: 825623213